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Professors

教員紹介

国際学科/International Studies
  

青柳 寛

AOYAGI Hiroshi

「遊びは文化の原動力である」という観点から自分なりに精一杯世界と対話し、視野を広げ、知的な耕作に興じながら、人間らしいあり方や生き方を探究し続けています。本学でもまた然り=魂あるみなさんと共にこのキャンパスを<命の躍動に満ちた遊学の園>へと少しでも仕立てていければ幸いです!
With a perspective that “cultural poiesis is a function of play,“ I have been trying to engage in constant dialogues with our world. I also strive to broaden my scope and to cultivate my intellect in order to better understand what it means to be human and to enliven my humanity. On this campus as well, I’d love to transform our academic space-time into a “lively estate of edutainment” together with all of you with a soul to do so!

学科
/Department
国際学科
International Studies
専門分野
/Research Fields
比較文化論、トランスカルチャル研究、ポップ/ュラー文化研究、偶像学、日本研究
Comparative Cultural Theories, Transcultural Studies, Pop/ular Cultural Studies, Idology,
Japanese Studies
履歴
/Background
ブリティッシュ・コロンビア大学人類学部大学院博士課程修了(1999年Ph.D.取得)後、ハーヴァード大学ライシャワー日本研究所ポスドク(1999-2000)、テキサス大学オースティン校客員助教授(2000-01)、国士舘大学21世紀アジア学部および大学院グローバルアジア研究科教授等を経て現職。
I received my Ph.D. in Anthropology from the University of British Columbia in 1999. After working as a postdoc at the Reischauer Institute of Japanese Studies, Harvard University (1999-2000) and teaching at several universities including the University of Texas at Austin (Department of Asian Studies, 2000-01) and Kokushikan University (School of Asia 21 and the Graduate School of Globalizing Asia, 2001-2022), I attained my current position at MGU‘s Department of International Studies.
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担当科目
/Courses
文化研究の基礎
比較文化論
校外実習
研究業績
/Research Activities
・‘流行る沖縄・生きる沖縄-マチジュクイの民族誌からつかみ取る事例研究の要領’, 『リーディングス21世紀アジア』所収(国士舘大学21世紀アジア学会編), 245-273頁(単著, 成文堂, 2014).
・‘Neo-Ethnic Self-Styling among Young Indigenous People of Brazil: Re-Appropriating Ethnicity through Cultural Hybridity’, Vibrant 17-3rd Article: 1-22 (co-authored article, 2020).
・Idology in Transcultural Perspective: Anthropological Investigations of Popular Idolatry (co-edited book, Palgrave, 2021).
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本学を目指す学生へ

A short comment about Meigaku for prospective candidates.

<国際社会への扉>へようこそ!~でも、その扉を開けて飛躍を遂げるのはほかでもないあなたなのです。大いに冒険し、学識を深めながら自己開拓に邁進してください。そんなあなたを応援します。~てか、共に邁進しましょう!
Welcome to our international gateway! Yet, it is no other than you yourself who must pass through such a gateway and step out into the world = YOUR WORLD. I’d be happy to back you up so long as you are willing to cultivate and transform yourself academically and intellectually!

ゼミ紹介

Seminar

地球規模で年々激化する人口増加や止め処のない乱開発による資源の枯渇、生活環境の汚染や破壊、資本主義の暴走がもたらす社会格差の拡大、加えてエンロンショック後の経済的不況やコロナパンデミックによる「危機の連鎖」を前に<生きること>が益々至難の業になりつつある私たち「文明人の現存モード」。そんな現状を、ここに集ったメンバーで哲学的人類学の視点に立ちながら吟味して行きます。そして先人たちの知恵や先住民族の生き様を手掛りに、オルタナティヴライフや脱成長社会の創作へとつなげて行きたいと思います。
In the face of the “chain of crises” that encompass globally intensifying population growth and resource depletion due to unstoppable overdevelopment, uncontrollable levels of environmental pollution and/or destruction, widening social disparity due to capitalist runaways, and the post-Enron economic recession as well as the Corona pandemic, our “civilized lifeworld” is apparently being transformed into an arena in which the task of making a living had become immensely difficult. In this current seminar, students will co-examine our “civilized mode of existence” in such a devastating lifeworld from the perspective of philosophical anthropology, and pursue alternative lifeways and passages to social degrowth in the light of ancestral teachings and indigenous ways of life.

研究テーマ

『トランスカルチャルな時代における若者たちの生き様』を視軸に民族誌的探究を続けてきました。地域的には日本を掲げていますが、必ずしも日本に限られることはなく、むしろ日本と関係しながら「日本」や「日本性」を問い質す諸現象(例:クールジャパン、日流ヴァレンタイン)に興味を抱いてきました。「心の貧困」が叫ばれる本邦の若手インフォーマンツを身近にしながらも、世界各所(殊に先住民族社会)の同世代サブジェクツとの比較を通して「生き様」や「生き方」に関する調査と考察を進めています。
I have been conducting ethnographic investigations with a focus on “lifeways of young people in our transcultural era.” Regionally speaking, I declare my specialization in Japanese Studies even though my scope is not limited to Japan. In fact, I am interested in Japan-related sociocultural phenomena that question any attempt to essentialize “Japan” and the “Japaneseness” (e.g., Cool Japan abroad, Japanized Valentine’s Day). While familiarizing myself with many young informants in present-day Japan, which is often problematized by “mental impoverishment,” the horizon of my comparative research on “lifeways” extends to adolescent subjects from various parts of our world (especially indigenous societies).

アマゾンにて(2019春)

ブラジリア大学マロッカにて『先住民族の日/Dia do Indio』に共同研究者の面々と臨む(2018春)

沖縄にてハーリー大会に臨む(2004夏)

沖縄やんばるの森にて(2020)